Wednesday, June 15, 2011

kenapa tv berbentuk segi empat?



korang pernah tak terfikir kenapa tv kat rumah korang tuh bentuk bersegi empat ?..tak kira lah segi empat tepat ker, segi empat sama ker kan..aku rasa kan mesti ader sebab kenapa tv tu bentuk segi empat.
...

kenapa tak berbentuk bulat ker, triangle ker kan...dari dulu sampai sekarang aku tak perasan lar plak kalau ader tv bentuk bulat. petak jer dari dulu macam kotak.

aku pernah tengok tv bulat masa kat dalam cerita kartun jer. aku lupa tajuk kartun tu aper. tapi aku memang suka tengok kartun tu.suma bulat-bulat, sampaikan kartun tu pun bentuk bulat. mak dia siap seksi, pakai baju tdor ajer..haha..

so, korang nak tau tak hipotesis aku pasai bentuk tv nih...(guna bahasa science lar plak..)..huargh3...

1. kalau bentuk bulat, takut tv tu tak stabil. bergolek masa korang nak tengok..tak pasal-pasal asyik tukar posisi kepala jer masa nengok tv. dah dapat lenguh leher nanti.

2. kalau tv tu bulat, watak yang sepatutnya bergerak ke kanan atau ke kiri jadi bergerak ke atas keliling tv kang. haha...

3. nanti orang yang tinggi jadi rendah kalau tv tu bentuk bulat. nampak macam kena ketuk jer.

4. kalau tv berbentuk segi tiga, mesti lagi bosan korang nak tengok wajah tv tuh. dapat tengok separuh aksi jer.

5. tv kalau bentuk 3 segi, nnti mana larh tahu masa korang tengah tgk tv tu, tibe2 tv tuh terbang ke atas. sebab berbentuk tirus kan hujungnya. lagi2 tengok masa ader angin kuat, mahu tak ke atas. sebab bentuknya yang tirus macam kepala flight.


walau apapun, tv bentuk empat segi tetap menjadi pilihan. cuba korang tengok, mn ader peti sejuk @ ice box bentuk bulat, oven bentuk bulat, almari bentuk bulat.. sebab aper?..jawapannya senang jer...sebab nanti kelakar. asyik tak stabil jer nanti kedudukannya.ader jugak nanti yang kena hempap dek almari ker, peti sejuk ker, masa tengah lalu lalang kat area perabut2 tuh.





No comments: